Hoe doelgericht adverteren naar een publiek dat mijn bedrijf nog niet kent? – 3 stappen

Met dit artikel willen we bedrijven behoeden om te eenzijdig of te snel te adverteren op basis van opvallende productkortingen. Vaak leidt dit niet tot de gewenste resultaten, vooral wanneer een doelpubliek moet aangesproken worden dat het adverterende bedrijf nog niet kent.

De meeste mensen voelen weerstand om producten te kopen van bedrijven die ze niet kennen. Liever kopen ze producten of diensten van bedrijven waarmee ze vertrouwd zijn en waarvan ze het verhaal achter het bedrijf of het merk weten. Dit geldt natuurlijk voor sterke globale merken zoals bijvoorbeeld Apple of Starbucks, maar ook voor elk ander klein of groot bedrijf, tot zelfs voor de handelaars in de buurt. Bovendien zijn klanten bereidt om ook dat extraatje te betalen voor aankopen bij een bedrijf dat hen vertrouwen geeft.

Dus waarom zou je dan, als je aan het adverteren slaat, onmiddellijk bij de start van de campagne een korting weggeven? Als je potentiële klant jouw bedrijf niet kent en geen voeling heeft met wie je bent of wat je doet, zal je advertentiebudget maar weinig resultaat opleveren.

Bij SharkMedia stellen we daarom een andere aanpak voor met volgende stappen.

 

Adverteren naar een publiek dat mij bedrijf niet kent

Promotievideo

Eerst en vooral start je best met het maken van een promotievideo over het bedrijf of het product. In deze video moet heel snel duidelijk worden waar jullie als bedrijf voor staan. Het moet de mensen vertellen wie jullie zijn en wat jullie van meerwaarde kunnen bieden aan de kijker en potentiële klant. Vertel hier zeker genoeg over het ontstaan en het “waarom” van het bedrijf. De bedoeling is om een band te creëren met de doelgroep.

Deze eerste stap hoeft niet per se een video te zijn, maar dit is wel de gemakkelijkste manier om het verhaal van jouw bedrijf met het grote publiek te delen. Volgens de statistieken van HubSpot verkiest 72% van de klanten iets te leren over een product of dienst door een video te bekijken, eerder dan via andere content types.

Met een gerichte online campagne kan je video het gewenste doelpubliek bereiken.

Retargeting

In een tweede stap kan je de personen die de video bekeken hebben “retargeten”. Dit betekent dat je die mensen nu een nieuwe advertentie kan laten zien met een interessante “aanbieding” die de conversie helpt te verhogen. Immers, door naar de video gekeken te hebben, geven ze een zekere interesse aan in wie je bent en wat je doet. Op dat moment kan het wel aangewezen zijn om met een “speciaal aanbod” of een “super korting” te adverteren.

 

Lookalike Audience

In de vorige stap heb je beter inzicht gekregen in je gereduceerde target groep. Vervolgens is het in een derde stap de bedoeling om deze groep terug te verruimen door het inzetten van een “Lookalike Audience”. Het doelpubliek, dat je nu retarget, is beperkter geworden. Echter je kan via Facebook “Lookalike Audience”, deze groep terug vergroten door ook te adverteren op personen met dezelfde eigenschappen als diegene die converteren op jouw advertenties.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *